Contents

7. oktober 2024 ble statsbudsjettet for 2025 lagt frem. Det foreslås kun mindre endringer på skatte- og avgiftsområdet.

 

Exit-skatt

Det foreslås å stramme inn reglene om exit-skatt (utflyttingsskatt). 

Personer som har vært bosatt i Norge og som flytter til utlandet og har latente gevinster på aksjer eller andeler mv., er skattepliktig til Norge som om aksjene eller andelene mv. var realisert siste dag før skattyters skattemessige bosted i Norge har opphørt. Skattesatsen er 37,84 %.

Det foreslås at skattyter må betale uansett om aksjene mv. er realisert eller ikke og skal ha valget mellom tre alternative måter å betale exit-skatten på:

betale skatten i rentefrie rater over 12 år, 
betale skatten ved utløpet av 12-årsfristen med tillegg av renter, eller
betale skatten umiddelbart.
Det foreslås et bunnfradrag på NOK 3 millioner. Overføringer til mottaker bosatt eller hjemmehørende utenfor Norge som overstiger NOK 100 000 årlig ilegges exit-skatt, men slike gaveoverføringer skal på nærmere vilkår inngå i beregningen av bunnfradraget.  Ved død kan arving bosatt i utlandet tre inn i den avdødes skatteposisjon slik at betalingsutsettelses-perioden vil fortsette å løpe. Er arvingen bosatt i Norge bortfaller exit-skatten.

Det foreslås også å innføre regler om at dersom skattyter mottar utbytte fra selskapet gir det et forholdsmessig forfall av exit-skatten. Utdelt beløp multipliseres med en sjablongmessig faktor på 0,70, dvs. at et beløp tilsvarende 70% av utbytte likevel skal betales. 

Ekstra arbeidsgiveravgift avvikles

Ekstra arbeidsgiveravgift med 5% på lønnsytelser over kr 850 000 foreslås avviklet med virkning fra og med 1. januar 2025.

Monsterskatten blir lagt på is

De varslede nye skattereglene for privat konsum i selskap er ikke tatt med i statsbudsjettet for 2025. Det er således ingen endring i skatte- og rapproteringsforpliktelsene for slikt privat konsum, etter de allerede eksisterende og gjeldende reglene.

Suppleringsskatt og skattefordeling 

I statsbudsjettet 2025 foreslås det å innføre skattefordelingsregelen (Undertaxed Payment Rule (UTPR)) i norsk rett med virkning fra og med inntektsåret 2025.

Skattefordelingsregelen er den sekundære beskatningshjemmelen i OECDs modellregelverk og fungerer som en sikringsmekanisme som skal fange opp underbeskattet inntekt i konsern i tilfeller som hovedregelen om skatteinkludering ikke dekker. Skatteinkluderingsregelen og skattefordelingsregelen skal virke sammen for å sikre at store konsern skattlegges med en minimumssats på 15 %, uavhengig av hvor de driver sin aktivitet.

I tillegg foreslås noen presiseringer/justeringer i eksisterende regler i suppleringsskatteloven for å oppnå bedre harmoni mellom de norske reglene og modellregelverket.

Merverdiavgift - reduksjon av merverdiavgiftssats for vann og avløp

Det foreslås reduksjon av merverdiavgiftssatsen for vann og avløp fra 25 % til 15 % med virkning fra 1. mai 2025. 

Merverdiavgift - økning av grensen for bagatellmessig verdi

Det foreslås å øke beløpsgrensen for hva som er å regne som «bagatellmessig verdi» i merverdiavgiftsforskriften fra kr 100 til kr 200 med virkning fra 1. januar 2025. 

Dette forslaget får betydning for merverdiavgiftsplikten for gaver, reklameartikler og sag fra veldedige organisasjoner. 

Personbeskatning

Det foreslås ingen endringer i skattesatsen og den maksimale skattesatsen for lønnsmottakere holdes uendret på 47,4%. 

Det foreslås å øke personfradraget til kr 108 550 i 2025. Det foreslås videre at øvre grense for minstefradragene i lønn/trygd og pensjon reduseres fra henholdsvis 104 450 kroner og kr 86 250 i 2024 til henholdsvis kr 92 000 og kr 73 150.

Trygdeavgift

Det foreslås å øke innslagspunktet for trygdeavgift fra kr 69 650 til kr 99 650 i 2025. Frikortgrensen økes dermed med kr 30 000.

Opsjoner i arbeidsforhold i oppstarts- og vekstselskaper

Det foreslås å utvide ordningen til å omfatte selskaper som i inntektsåret før tildelingstidspunktet gjennomsnittlig hadde 150 årsverk eller færre, og en balansesum på kr 200 millioner eller lavere. Videre skal ikke selskapet være eldre enn 12 år i tildelingsåret og samlede driftsinntekter på kr 80 millioner eller lavere.

Formuesskatt

Det foreslås å justere bunnfradraget i formuesskatten fra kr 1 700 000 til kr 1 760 000 og innslagspunktet for trinn 2 økes til kr 20 700 000.