-
Internasjonal revisjon
Forretningsrettet og kvalitetssikret revisjon, uansett hvor i verden du befinner deg
-
Andre revisjonstjenester
Revisjonsoppdrag basert på dine spesifikke behov
-
Tydelig, direkte og nyttig rapportering
Tydelig, direkte og nyttig rapportering
-
Digitalisering
Nye muligheter og økt kvalitet som resultat av digitalisering i regnskapsbransjen
-
Stifte selskap – valg av selskapsform
Stifte selskap – valg av selskapsform
-
Årsoppgjør og likningspapirer
Årsoppgjør og likningspapirer
-
Moms/skatt
Moms/skatt
-
Forretningsførsel
Forretningsførsel
-
Controller
Controller
-
Regnskapsføring
Regnskapsføring
-
Lønn, inkludert rapportering av Expats
Lønn, inkludert rapportering av Expats
-
Systemer vi bruker
Systemer vi bruker
-
Plug and Play
Plug and Play
-
Consultancy
Consultancy
-
Skatt og avgift
Skatt og avgift
-
M&A og selskapsrett
M&A og selskapsrett
-
Arbeidsrett
Arbeidsrett
-
People & Culture
People & Culture
-
Bedriftsrådgivning
Bedriftsrådgivning
-
LEAN-business
Utvikle og få overblikk over din virksomhet eller forretningside med å bruke vårt digitale LEAN-business verktøy. Modellen fokuserer på de tre perspektivene eie, styre og lede. Å tenke på virksomhet på denne måten skaper man en langsiktig utvikling.
-
Transaksjonsrådgivning
Planlegging, strukturering og gjennomføring vil kunne påvirke om transaksjonen blir vellykket eller ikke. Vi har et tett samarbeid med vårt globale nettverk av erfarne transaksjonsrådgivere og kan bistå med både nasjonale og grenseoverskridende transaksjoner.
-
Rekrutteringsprosessen
Rekrutteringsprosessen
-
Tips til intervju
Tips til intervju
-
Muligheter for deg som student
Muligheter for deg som student
-
Utviklingsmuligheter
Utviklingsmuligheter
-
Sosiale aktiviteter
Sosiale aktiviteter
-
Sosiale aktiviteter
Sosiale aktiviteter
-
Tips til intervju
Tips til intervju
-
Utviklingsmuligheter
Utviklingsmuligheter
-
Klar for neste steg?
Erfarne text
Hjemmekontor og hybridløsninger har blitt mye mer vanlig både under og etter pandemien. Regelverket må derfor tilpasses det moderne arbeidslivet. Det er fastsatt endringer i forskrift om arbeid som utføres fra arbeidstakers hjem. Den nye forskriften gjelder fra 1.juli 2022.
Den nye forskriften innebærer at de samme reglene for arbeidstid skal gjelde ved hjemmekontor som ved arbeid på arbeidsplassen. I tillegg er det krav til det psykososiale arbeidsmiljøet også ved hjemmekontor.
Endringene omfatter at det skal inngås skriftlig avtale om hjemmekontor. Den skal inneholde arbeidstid, omfang, forventet varighet, drift og vedlikehold av utstyr. Skriftlig avtale er ikke påkrevd der hjemmekontor skyldes pålegg eller anbefaling fra myndighetene.
Når gjelder den nye forskriften?
Forskriften omfatter kun arbeid i eget hjem, som ikke er kortvarig eller sporadisk. Forskriften er gjeldende i de tilfellene hjemmekontoret er over en lengere periode eller at det blir en fast ordning. Er arbeidet kortvarig eller uregelmessig blir det betegnet som fjernarbeid. Eksempler på dette er hyttekontor eller arbeid fra togreise.
Arbeidstilsynet vil ha myndighet til å føre tilsyn for å påse at forskriften blir fulgt. Dette betyr ikke at arbeidstilsynet kan gjøre dette i arbeidstakers hjem, men at det gjennomføres på annet vis.
Ønsker du mer informasjon eller har spørsmål knyttet til endringene i forskriften er du velkommen til å ta kontakt med din kontaktperson hos Grant Thornton.