Kundecase

Mange drømmer om båtlivet, men frykter arbeidet som følger med. Det har Marte Mørch og kollegaene i båtabonnementstjenesten Skipperi gjort noe med.

– Vi tar oss av vedlikehold, forsikringer, vinteropplag og andre kjedelige, tidkrevende og ikke minst kostbare ting, sier markedsansvarlig Marte Mørch i Skipperi.

Det er høst i luften og solen glimrer med sitt fravær på Sjølyst Marina. Her har selskapet 7 båter liggende, men om kun et par dager er sesongen over og hele flåten skal i vinteropplag.

– Vi ønsker å gjøre båtlivet mer tilgjengelig for alle. Når man abonnerer, kan man nyte båtopplevelsen uten bekymringer, legger Mørch til.

Skipperi ble startet i Finland, som et slags Airbnb for båter, av et ektepar som hadde dårlig samvittighet for at de ikke fikk brukt seilbåten sin nok. Tjenesten ble utviklet fra å være en plattform for utleie av båter mellom privatpersoner, en så kalt «peer-to-peer»-tjeneste, til en abonnementstjeneste for båter.

The video is playing. This video is playing in mini-player mode.

Vind i seilene

Siden starten i Norge i 2021, har Skipperi blitt stadig mer populært. Flåten teller nå 20 båter i seks forskjellige havner i Indre Oslofjord. Likevel har de holdt administrasjonen liten, med kun tre ansatte på kontoret.

– Vi er for få til å ha alle funksjoner internt, og vi er derfor veldig glade for å ha Grant Thornton på laget. De har solid erfaring og bred kompetanse, som vi trenger, sier Mørch.

Kompetansehuset Grant Thornton tar seg av årsoppgjør, lønn og løpende regnskapsføring, i tillegg til å tilby HR- og juridiske tjenester.

– Vi samarbeider tett med Skipperi, både med kontoret i Norge og med hovedkontoret i Finland, sier Helene Kallekleiv, senior associate i Grant Thornton.

Markedsansvarlig Mørch, som selv er vokst opp ved Oslofjorden og med ferier på seilbåt, hopper ombord i båten «Håkon», som ligger til kai på Sjølyst. Hun drar frem redningsvester fra en luke, og løsner fortøyningene.

– Man skal ikke trenge å ha med seg noe når man tar ut en båt, forklarer hun, mens hun styrer «Håkon» utover bukten med stø hånd.

Image

Trygg havn


Det er ikke nødvendig å være like båtvant som Mørch, for å ha glede av Skipperi. Man må ha båtførerbevis, men alle får praktisk båtopplæring når de blir abonnenter.

– Vi ønsker å gjøre båtlivet mer tilgjengelig. Tenk hvor mange som bor i Oslo, men som egentlig ikke kjenner fjorden. Oslofjorden er Oslos bakhage, sier hun engasjert.

Alle Skipperis båter har et geofencing-system med støttefunksjoner og ekstra informasjon, slik at man kan ferdes trygt også i ukjente farvann.

– Det kan for eksempel være informasjon om at man er i en fem knop-sone, eller at man er ved et grunt område, som ikke fremgår tydelig nok i sjøkartet, forklarer Mørch.

Det kan komme godt med når man som abonnent har tilgang til båter i alle selskapets havner. I Norge er det foreløpig bare i Oslofjorden, men nå er planen å utvide til Vestlandet.

– Bergen er et av stedene vi ønsker å etablere oss, sier Mørch.

Nettopp dette synes regnskapsfører Helene Kallekleiv i Grant Thornton er det mest spennende.

– Skipperi er et selskap i stor vekst og endring. De er godt i gang i Norge, men har fremdeles stort potensial. Vi har fulgt selskapet fra starten i 2021 og vært rådgiver hele veien, legger hun til.

Image

Skipperi er midt i kjernevirksomheten til kompetansehuset Grant Thornton, som har spesialisert seg på ambisiøse og dynamiske virksomheter.

Markedssjef Mørch manøvrer «Håkon» tilbake mot Sjølyst, mens hun forklarer at abonnentene som vanligvis bruker båtene her i Indre Oslofjord, har tilgang til båter i selskapets havner i alle de nordiske landene.

Det bidrar til å gjøre økonomien i selskapet kompleks. Da er det ekstra fint å ha en regnskapspartner med bred erfaring med å jobbe på tvers av landegrenser.

– Grant Thornton er en trygg havn for oss, sier Mørch med et bred smil.