Nordmenns umettelige appetitt på rå fisk er blitt veldig lukrativt for selskapet Miki JFC.

For få tiår siden var sirlig tilskårne biter av rå fisk faktisk et helt utenkelig måltid for nordmenn flest.

Så, rundt årtusenskiftet, begynte noe å skje. Stadig flere lot seg lokke til spisesteder hvor de kunne prøvesmake en sånn fiskebit – gjerne dandert på et stykke ris, kanskje innpakket i tørket tang, og innimellom pyntet med et lett dryss av sesamfrø.

Og istedenfor kniv og gaffel kunne man bruke to bambuspinner til å dyppe maten i en blanding av soyasaus og pepperrot.

Mye har vært sagt og skrevet om hvordan norsk laks har lyktes i det internasjonale markedet for sushi, denne gangen skal det handle om et selskap som har lyktes godt med å gjøre hverdagen enklere for det stadig voksende antallet sushi-restauranter i Norge.

The video is playing. This video is playing in mini-player mode.

 

Gaselle-status flere ganger

– I Norge er antallet sushi-restauranter svært høyt sett i forhold til befolkningen. Det gjelder ikke minst om vi tar med de som selger take-away, sier Hitoshi Fukuhara.

Han er daglig leder i Miki JFC AS. Det er en norsk arm av et globalt konsern som har handlet i japanske matvarer siden 1906 (JFC står for Japanese Food Company), hundre år før sushi virkelig begynte å prege restaurantfloraen i Norge. For selv om den første sushi-restauranten åpnet dørene i Oslo allerede i 1985, var det først etter årtusenskiftet at veksten tok av.

campaign image

I perioden 2004-2016 økte antallet sushi-restauranter i Norge fra 78 til rundt 350. Disse er nå selve hovedsegmentet for Miki JFC og faktisk var det i 2016 at det virkelig ble fart i salget. Spoler vi frem til 2022, hadde topplinjen mer enn tredoblet seg, og allerede da hadde Miki JFC vært på Gaselle-listen flere ganger – med lønnsom drift hele veien.

– Forretningsideen vår er ganske enkel. Vi forhandler det aller meste av japanske og orientalske produkter som sushi-restauranter behøver. Ikke ferskvarer som fisk og grønnsaker, men soyasaus, matoljer, riseddik, sjøgress, tofu og misosuppe, forteller Fukuhara og fortsetter:

– Vi har også emballasje, spisepinner og mange andre ting for take-away-restaurantene, de er som nevnt et stort og viktig segment i Norge.

campaign image

En kulturell opplevelse

Hovedeier bak selskapet er et kjent navn for alle som har hatt soyasaus på maten: Kikkoman. Det var der Fukuhara startet i 2007 og innledet en internasjonal karriere som blant annet førte til at han tilbrakte flere år i England og Sverige, før han kom til Norge i 2022.

– Jeg overtok det formelle lederansvaret for Miki JFC allerede i 2018. Da bodde jeg ennå i Sverige og ledet det svenske søsterselskapet, og der brukte vi regnskapsavdelingen til Grant Thornton. Da ble det naturlig å søke deres hjelp også i Norge, sier Fukuhara fornøyd.

– Vi begynte med lønnskjøring, og så har vi overlatt stadig mer av økonomiarbeidet til dem. Nå er det i praksis de som er regnskapsavdelingen vår, legger han til.

Det er senior associate Elise Mørkeseth i Grant Thornton som utfører det meste av de daglige regnskapsoppgavene for Miki JFC. Hun forteller at for et konsern som har morselskap i Japan og europakontor i Tyskland, blir det mye regler å forholde seg til, og hun nærmest stråler når hun snakker om utfordringene hun har løst for dem de siste årene.

– Morselskapet hadde sine ønsker og behov for hvordan rapporteringen skulle passe inn i deres systemer, og så stilte det norske regelverket sine krav til hvordan ting skulle gjøres. Men de har vært veldig engasjerte i arbeidet med å finne løsninger, og samarbeidet har fungert svært godt, forteller Mørkeseth.

– Vi har blant annet hatt besøk fra europakontoret og jobbet sammen fra våre kontorer ved flere anledninger, nettopp for å styrke forståelsen og samarbeidet.

campaign image

Elsker internasjonale utfordringer

Monica Møyland Ulstein er partner og leder økonomiservice i Grant Thornton. Hun forteller at Miki JFC, og det internasjonale konsernet bak dem, er et svært godt eksempel på et miljø som passer veldig godt for Grant Thornton.

– Det er en stor og spennende kunde å jobbe med, med problemstillinger og utfordringer som passer veldig godt for oss. Vår jobb har vært å finne løsninger som fungerer på tvers av landene, og samtidig balanserer ulike hensyn på en god og korrekt måte. Vi har hatt god dialog hele veien, så dette har løst seg på en fin måte, sier hun.

campaign image

Med Grant Thorntons hjelp har Miki JFC ikke bare klart å vokse på en sunn og bærekraftig måte, de har også bygget opp et apparat som skalerer for videre vekst.

Fukuhara bekrefter at selskapet har en sterk stilling blant norske sushi-restauranter, og han gleder seg over at også andre typer orientalsk mat nå vinner frem i norske ganer.

– Markedet har vokst, og det er fremdeles store muligheter, vi får fortsatt nye kunder hvert eneste år. Vi har et internasjonalt apparat i ryggen som både kan se trender i andre markeder og som kan forsyne oss med et veldig bredt spekter av varer, sier han.

– Når disse trendene kommer til det norske markedet, kan vi være raske med å følge dem opp og tilby det restaurantene trenger. Nå ser vi for eksempel at norske restaurantgjester begynner å få smaken på Ramen-nudler, og der har vi mye å tilby, legger han smilende til.