– Kompleksiteten ved å gi ansatte eierandeler gjør fort at Excel-arkene knekker. Det sier Christoffer Herheim i programvareselskapet Optio Incentives AS, som har doblet omsetningen hvert år siden de begynte med å løse utfordringen for arbeidsgivere.

Når ansatte får eie en bit av selskapet de jobber for, viser undersøkelser at det styrker bedriftens verdiskaping, omstillingsevne og innovasjonskraft. Utfordringen er at det ikke er så lett for bedrifter flest hverken å slippe til eller å ha ansatte på eiersiden.

Den gode nyheten er at det er hjelp å få. Stadig flere bedrifter i inn- og utland henvender seg til den norske programvarebedriften Optio Incentives AS for svar og løsninger.

– Det er jo fint å la ansatte bli medeiere, men bedriften beveger seg da inn i et fagfelt – flere fagfelt, egentlig – hvor kompleksiteten er på et nivå som gjør at detegentlig ikke er mulig å gjøre det enkelt. Mange forsøker seg på å holde oversikt ved å sette alt sammen opp i Excel-ark, men de arkene knekker fort under sin egen vekt.

Det sier Christoffer Herheim, adm. direktør og medgründer i Optio Incentives AS. Den unge konsulent- og programvarebedriften han leder, har allerede bedrifter som Veidekke, Kahoot, Storebrand, Tibber, Telia, Bang & Olufsen, Northvolt og Elkem på kundelisten.

The video is playing. This video is playing in mini-player mode.

 

Et problem som måtte løses

Nå er slett ikke hele kundekretsen til Optio Incentives selskaper vi kjenner fra børslistene i inn- og utland. Selskapets produkter brukes nemlig av aktører med alt fra tre ansatte til de som har over 10.000 på løningslista.

– Vi startet selskapet nærmest som et sideprosjekt. Jeg og en av medgründerne hadde jobbet med akkurat disse problemstillingene i et annet selskap, og så sluttet jeg for å jobbe med et gründerprosjekt innen noe annet. Men jeg ble kontaktet av aktører vi hadde jobbet med tidligere, og skjønte at det fortsatt var et enormt behov her, sier Herheim.

Da hans tidligere kollega også sa opp sin jobb, ble de to en del av teamet som startet Optio Incentives. De så at det var flere selskaper som spurte om de samme tingene: Hvor stor andel av selskapet skal vi selge eller gi bort? Hvilke incentivordninger passer i ulike faser? Hvordan skal dette beskattes og innberettes ordentlig? Kan eierandeler brukes til å beholde bekymrede nøkkelansatte i en situasjon hvor selskapet ellers må ty til oppsigelser? Og ikke minst: Hvordan informerer vi de ansatte på en måte som gjør at de forstår hva de egentlig mottar?

– Vi skjønte at det kunne være behov både for en programvareløsning som hjelper med oppfølgingen av alle detaljer på en god måte, og en konsulentvirksomhet som bistår selskaper i å sette opp slike opsjons- og aksjeprogrammer slik at bedriften oppnår det de ønsker, sier han.

campaign image

Traff markedet med proaktivitet

De begynte derfor å bygge et selskap og en slik programvare, og så opplevde de faktisk at kundene stimlet til. Det hjalp veldig at de i sin tidligere jobb hadde levert tilsvarende tjenester til store selskaper før, og hadde et nettverk blant folk og bedrifter som fortsatt behøvde tjenestene deres.

– Plutselig var Opera software interessert, så ble vi kontaktet av John Fredriksen-selskapet Axactor, og flere andre fulgte etter. Det vi hadde på den tiden var egentlig et veldig lite produkt som ikke egentlig var superambisiøst, men jeg tror at de som kontaktet oss likte vår proaktivitet og løsningsorientering, sier Herheim.

Han medgir også at det var en fordel at de større, eksisterende konkurrentene ikke akkurat hadde lagt sine ressurser i å skape nye innovasjoner på produktsiden. Optio – som både hadde innovasjonsevnen og produktidéene – kastet seg derfor rundt for å bygge organisasjonen som kunne levere på dem. De fikk veldig snart et betydelig forsprang.

– Vi skjønte at aksjeinesentiver er en så smal nisje at det skulle være mulig å ha et produkt som er heldekkende. Her satset vi på finans og regnskap som vår kjernekompetanse, mens vi samarbeider med gode, eksterne partnere for tax & legal. Samtidig klarte vi å rekruttere et godt kjerneteam på programvareutvikling her i Norge, og så har det teamet styrket seg med ressurser i Polen, sier han.

Nyttig med riktig revisor

I forbindelse med at en av medgründerne sluttet, fikk Optio hjelp fra noen eksterne investorer til å kjøpe ham ut, men all vekst har så langt vært selvfinansiert. Selskapet har doblet omsetningen hvert år siden 2017, til en omsetning som endte på like under 19 millioner kroner i 2021 – det første året etter at Grant Thornton kom inn som revisor.

– Ja, de kom inn da vi ble revisjonspliktige. Vi kjente litt til dem fra før, men den viktigste grunnen til at vi valgte dem, var at vi følte det kunne bli litt stort og upersonlig for oss som et lite selskap med et av «de fire store» revisjonsforetakene. Likevel ønsket vi en partner med et globalt fagnettverk, enten det handler om å sparre om internasjonale problemstillinger med nøkkelsressurser i Norge eller om å diskutere detaljer og utfordringer direkte med Grant Thorntons lokalavdelinger i andre land, sier han.

Ansvarlig for kundeforholdet med Optio Incentives er Jan Møller, som også er Managing Partner i Grant Thornton Norge. Han har satt stor pris på å følge utviklingen i selskapet fra før de trengte revisor:

– Vi bisto Optio Incentives litt med en Skattefunn-søknad før vi ble revisor, og det var veldig gøy da de ville ekspandere utenfor Norge og vi kunne koble på våre søsterbedrifter i utlandet for å belyse effekter av de forskjellige måtene å gjøre en transaksjon på. For oss er dette noe av styrken og gleden i å ha et internasjonalt nettverk, å hjelpe en oppvoksende, norsk gründerbedrift ut i verden, sier Jan Møller, Managing Partner i Grant Thornton Norge.

Nå har Optio Incentives virksomhet i Danmark, Sverige og Tyskland, og i løpet av det neste halvåret skal de inn i Frankrike og Nederland.

– Det har vært veldig verdifullt å ha Grant Thornton, både på dette og på andre spørsmål. Jeg har for eksempel hatt mye kontakt med Jan om konsekvensene av hvilke prinsipper man velger for avskriving og aktivering. Som programvareselskap er jo programvarekode halvparten av våre kostnader, og da betyr det mye å velge riktig rundt hvordan dette behandles i regnskapet, sier Herheim videre.

campaign image

Mellomkompetanse

I selskaper som vokser riktig fort, har de ofte ikke en erfaren og kapabel finansdirektør (CFO) på plass fra første stund. Selv om Optio Incentives har det nå, hadde de ikke det da Grant Thornton kom inn som revisor. Herheim er derfor takknemlig for tålmodigheten deres dette første året:

– Ikke bare var vi «understaffed & undercompetent», men vi hadde også byttet regnskapssystem midtveis i året. Derfor var det nok ikke bare enkelt å komme inn som revisor, men de håndterte oss på en veldig god måte. Nå har vi nylig fått inn en CFO med erfaring fra børsnoterte virksomheter, men i fjor var det rett og slett viktig for oss å ha en revisor som forstod hvordan det var å være i den mellomfasen vi da sto i, sier han.

– Det jo ofte sånn det er i gründerbedrifter, det er ikke alt man kan ha egne ressurser på fra første stund, og etter hvert som selskapet utvikler seg, endres både evner og behov. Veksten til Optio Incentives har vært imponerende, og de ligger an til å nesten doble omsetningen også i år. Samtidig ser de videre ekspansjonsplanene veldig spennende ut, så vi gleder oss til følge dem videre, sier Møller.