article banner
BLOGG

Hvordan kan ledere tilrettelegge for kunnskapsdeling?

I Grant Thornton er kunnskapsdeling en av våre viktigste grunnverdier. Kunnskapsdeling handler om å gjøre sin kunnskap tilgjengelig for andre. Dette kan foregå gjennom samtaler, refleksjon, spørsmål og utveksling av erfaringer. I denne artikkelen belyser vi hvorfor kunnskapsdeling er relevant for bedriften og hvordan ledere kan tilrettelegge for kunnskapsdeling. Gjennom intervjuer med flere av de ansatte i Grant Thornton har vi fått ulike synspunkter på kunnskapsdeling:

“Kunnskapsdeling øker kvaliteten på arbeidet i Grant Thornton” - Michael

Når kvaliteten på arbeidet øker har det en stor betydning for bedriftens kompetanse. Dermed kan kunnskapsdeling være avgjørende for at bedriften holder tritt i dagens raskt utviklende samfunn. Det er gjennom kunnskapsdeling at ledere og ansatte utvikler kunnskap til kompetanse. Dette vises godt gjennom sitatet fra Michael:

“Jeg får spørsmål som gjør at jeg tenker annerledes og må endre tankegangen min. Dette har stor verdi både for meg selv og bedriften” 

Sitatet viser at et enkelt spørsmål kan få frem nye perspektiver og muligheter for andre løsninger. De ansatte utfordrer og kombinerer kunnskap og kompetanse på ulike måter gjennom sosiale settinger på arbeidsplassen. Dermed fungerer kunnskapsdeling både ved å utnytte den allerede eksisterende kunnskapen og kompetansen i bedriften, og gjennom å dele kunnskapen hvert enkelt individ besitter.  Kunnskapsdeling på arbeidsplassen kan resultere i kontinuerlig læring, samt at kompetansenivået øker individuelt, kollektivt og organisatorisk. Dette belyses i sitatene av to ansatte som har lang erfaring i Grant Thornton. 

“I Grant Thornton lærer vi noe nytt hver dag på tvers av avdelinger og nivåer” -Stine

“Det er alltid noe nytt å lære i Grant Thornton, etter 27 år kan jeg med hånden på hjertet si det”- Arve